ФЖМК демонстрира иновативната образователна игра Media Masters в серия от уъркшопове

В периода април–май 2025 г. във Факултета по журналистика и масова комуникация на Софийския университет бяха проведени няколко демонстрационни игрови сесии, част от дейностите по международния проект Media Masters, финансиран от Европейския съюз.

play

Целта на уъркшоповете беше да се изпробва и анализира демонстрационната версия на настолна образователна игра, насочена към повишаване на медийната грамотност и критическото мислене сред младите хора. Сесиите комбинираха настолна игра с мобилно приложение, което добавя персонализирано съдържание чрез реални сценарии, свързани с фалшиви новини, социални мрежи и дезинформация. Участниците трябваше да вземат решения, базирани на анализ на информация и съвместна дискусия.

Уъркшоповете бяха модерирани от проф. д-р Веселина Вълканова, доц. д-р Мила Серафимова и гл. ас. д-р Йордан Карапенчев, които не само представиха проекта и игровия модел, но и наблюдаваха протичането на сесиите, водеха бележки и подпомагаха последвалите дискусии. Участниците проявиха висока ангажираност и активно се включиха с идеи за подобрения в геймплея и игровата логика.

Събраната обратна връзка ще бъде използвана за усъвършенстване на играта и мобилното приложение, както и за изследователска работа в рамките на проекта. Демонстрационните сесии затвърдиха потенциала на играта като иновативен педагогически инструмент в областта на медийната грамотност – както в учебна, така и в неформална среда.
 
Наесен предстои втора серия от демонстрационни игри, които ще бъдат организирани във ФЖМК. Дотогава в играта ще бъдат внесени значителни подобрения, въз основа на събраната на отминалите сесии обратна връзка от участниците. 
Българският екип по проекта същевременно събира данни за изготвянето на научна статия, която да оцени потенциала на използването на настолни игри като педагогически инструмент. В тази задачи екипът на ФЖМК си партнира с изследователи от Университета в Марибор (Словения), които работят паралелно, събирайки и анализирайки резултатите от аналогични демонстрационни игри. 

Проектът Media Masters се реализира с подкрепата на Европейския съюз по линия на Програма „Граждани, равенство, права и ценности“ (CERV). Проектът е с договорен номер 101148165 и обединява партньори от девет европейски държави, работещи съвместно за повишаване на медийната грамотност, устойчивостта срещу дезинформация и насърчаване на активно гражданско участие сред младите хора.

pl