Пета „Лекция Аденауер“ се състоя във ФЖМК: Проф. д-р Клаудия Нотеле за бъдещето на телевизията

notНа 5 април 2023 г. в Аула магна на Факултета по журналистика и масова комуникация се проведе открита лекция на тема „Телевизията е мъртва! Да живее телевизията! Мултимедийното развитие на телевизията“. Събитието бе организирано съвместно с Медийното бюро за Югоизточна Европа на Фондация „Конрад Аденауер“.  Гост-лектор бе д-р Клаудия Нотеле - професор по телевизионна журналистика в Университета за приложни науки в Магдебург-Щендал и бивш директор на мултимедийната програма в обществената медия в Берлин-Бранденбург (ARD/rbb). Лекцията е пета поред от цикъла „Лекции Аденауер“, които  дават възможност за професионални срещи на студенти, преподаватели, журналисти и изследователи с водещи професионалисти от Германия.

not2
Встъпително слово произнесе Деканът на ФЖМК, проф. д-р Веселина Вълканова, която откри събитието, като изтъкна, че това е  безспорно актуална и важна тема, тъй като драстичните трансформации в съвременните комуникации, свързани основно с цифровизацията, дават нов облик и променят съществено медиите.
Проф. Вълканова изтъкна, че в условията на динамична и бързопроменяща се радиотелевизионна среда, на ожесточена конкуренция, на дигитализация и широко разпространение на разнообразни платформи и социални мрежи и развитие на стрийминг медиите, навлизаме в нова ера на това как се създава и доставя телевизионно съдържание, което предефинира медията. Във връзка с трансформацията от конвенционална линейна телевизия до стрийминг услуги, интерактивна и преносима услуга и социална телевизия, проф. Вълканова обобщи, че множеството платформи са превърнали видеопотреблението в по-индивидуализирано изживяване, а не в групово изживяване и формулира въпроси, свързани с прогнозите, че мрежата може да служи като функционална алтернатива на телевизията, че в ролята на супер агрегатори ще влизат не типични за индустрията доставчици на телевизионни и видео услуги, а компании като Google или Facebook, че  телевизията бавно, но стабилно се слива със социалните медии чрез социални канали, които си партнират с големи медийни компании, за да хостват видео съдържание на своите платформи.

55555

Деканът изрази задоволството си, че именно Факултетът по журналистика и масова комуникация става домакин на подобни събития, на които колегията може да се срещне с професионални гледни точки, а аудиторията, запознавайки се с различни практики, тенденции и опит, може да направи важни съпоставки с развитието на медийната среда в други европейски страни.

888
Проф. Вълканова даде думата на г-н Хендрик Зитих – директор на Медийното бюро за Югоизточна Европа на Фондацията „Конрад Аденауер“ – партньор и съорганизатор на събитието, който също припомни предходните четири „Лекции Аденауер“, състояли се във ФЖМК. Той  обърна внимание на това, че бъдещето е именно в мултисимбиозата между различните медии и в кросмедийните платформи, след което даде думата на проф. Нотеле, телевизионна журналистка с дългогодишен опит.

 

9999
Проф. Клаудия Нотеле представи няколко статистики в подкрепа на тезата си, че прогнозите  за „смъртта“ на телевизията са силно преувеличени. Сред тях бяха съпоставка на средното гледане на телевизия в европейските страни за 2019 г. и 2020 г., съотношение на хората, потребяващи онлайн видео съдържание в Германия в периода 2011 г. - 2022 г. и дял на хората, потребяващи и/или закупуващи стрийминг  видео съдържание в Европа през 2022 г. Тя припомни и прогнозата на Бил Гейтс от 2010 г., според която „телевизията ще умре след 5 години“ и която и към днешна дата не е оправдана. Проф. Нотеле представи структурните промени, извършени в телевизията, с оглед на дигитализацията, като акцентира, че обществената немска телевизия все още е се ползва с най-високо доверие от аудиторията, защото не допуска излъчването на фалшиви новини в своето съдържание. Тя изтъкна и че едно от най-важните ѝ преимущества е огромният ѝ архив, който може да послужи за научни изследвания и следене на тенденциите. Проф. Нотеле посочи, че е от изключителна важност да се знае за кого се прави съдържанието, да се познава аудиторията и нейните интереси. Тя спомена, че въпреки трудностите, които изпитват дългогодишните служители, които не са много добре технически адаптивни и имат нужда от обучение, дигитализацията вече е „новата нормалност“.

7777


Лекцията на проф. Нотеле предизвика оживена дискусия, на която студенти и докторанти зададоха много въпроси, свързани с бъдещето на телевизията, навлизането на изкуствения интелект в медиите и ролята на социалните мрежи и инфлуенсърите в съвременния свят. Проф. Нотеле сподели, че е много впечатлена както подготовката на студентите и от естеството на въпросите, така и от това, че те показват задълбочен и професионален поглед към медийната среда и в частност към развитието и трансформациите на телевизията в дигитална среда.