Второ голямо събитие във ФЖМК представи настолната игра “Media Masters”

Играта е част от проект Media Masters – enhancing digital literacy, финансиран по програма CERV

medФакултетът по журналистика и масова комуникация на Софийския университет „Св. Климент Охридски“ беше домакин нa серия от уъркшопи, посветени на образователната игра Media Masters, проведени през септември и октомври 2025 г.  Играта е създадена като част от голям научно-практически проект по програма CERV (Citizenship, Equality, Rights and Values) и е продукт на сътрудничество между партньори от 9 държави.
medНад 110 студенти и ученици на различни възрасти имаха възможност да изпробват настолната игра и мобилното приложение, с което работи, по време на демонстрационните сесии във ФЖМК. Тяхна кулминация стана големият уъркшоп, посветен на разпознаването на фалшивите новини, на 16 октомври. 
„Медийната грамотност не е просто инструмент, а абсолютно задължително умение в днешния свят, който младите хора трябва да се научат да използват. Media Masters ни показва как чрез игра можем да ги научим да бъдат по-внимателни, по-активни и по-ангажирани с информацията, която ги заобикаля,“ сподели деканът проф. д-р Веселина Вълканова, която е ръководител на проекта от страна на ФЖМК.
Играта Media Masters поставя участниците в реалистични медийни ситуации, в които те трябва да разпознават фалшиви новини, подвеждащи публикации и скрита реклама. Играта съчетава настолно игрално поле и мобилно приложение, което чрез QR кодове отвежда към въпроси, свързани с реални примери от дигиталната среда.С уъркшопа във ФЖМК започва втората серия от събития, които ще представят играта пред българската общественост. Първоначалната версия на мобилното приложение и настолната игра бяха показани през април 2025. От тогава досега играта е получила допълнителни ъпдейти, с много нови въпроси и подобрения в мобилното приложение. 
След игровата сесия участниците проведоха открита дискусия, в която обсъдиха ролята на медиите в демократичните общества и споделиха своите наблюдения върху начините, по които дезинформацията влияе върху обществените нагласи.
Media Masters е част от европейска инициатива за насърчаване на медийната грамотност и гражданската ангажираност сред младите хора. Проектът обединява 14 партньори от девет държави.
Българският екип от Факултета по журналистика и масова комуникация на Софийския университет има ключова роля в тестването и популяризирането на играта у нас. Проведените тестови сесии показват, че игровият подход повишава интереса към темата за дезинформацията и улеснява разбирането на сложните механизми, чрез които се разпространяват фалшиви новини.
Проектът Media Masters цели да изгради по-информирана и критично мислеща европейска общност чрез игра, диалог и съвместно обучение. Събитията във ФЖМК са част от поредица от 42 демонстрационни събития, които ще се проведат в девет европейски държави и ще обхванат над 3 000 участници – ученици, студенти, преподаватели, журналисти и експерти.

med
eu

Финансирано от Европейския съюз. Изразените възгледи и мнения обаче принадлежат изцяло на техния(ите) автор(и) и не отразяват непременно възгледите и мненията на Европейския съюз или на Европейската изпълнителна агенция за образование и култура (EACEA). За тях не носи отговорност нито Европейският съюз, нито EACEA.