Digital Media and Communication (in english)

dm

The program aims to train skilled professionals to respond to the urgent need in the labor market for professionals with the knowledge, skills, and competencies in digital media and communications, which will grow globally. The program provides students with the necessary theoretical knowledge and professional skills in contemporary journalism and digital media, audiovisual communications, public relations, digital marketing communications, and advertising. It offers the following specialization options: the Digital Media profile, the PR in the Digital Age profile, and the Digital Advertising and Marketing profile. The program is designed to provide training and qualification in response to the urgent need in the labor market for professionals with the knowledge, skills, and competencies in digital media and communications.
Presentation of the program (pdf)

Брой семестри
3 semesters

Conditions

You can study full–time or part-time for one year and a half (three semesters). Professional qualification: Master of Digital Media and Communication. MASTER’S PROGRAM CURRICULUM can be read here:

Teaching

The taught course takes place within the University’s two 15-week semesters and involves lectures, seminars, tutorials, and case-study work. Students must successfully defend their Master’s thesis before the MA degree will be granted.

The fees are paid directly to the School’s bank account, in three installments, at the beginning of each semester.

Admission requirements
A Bachelor's or Master's degree.
The program is designed for students who have acquired the Educational and Qualification Degree “Bachelor” or “Master” of specialties “Journalism”, “Public Relations”, “Book Publishing” and “Communication Management” of the Faculty of Journalism and Mass Communication, as well as Bachelor and Master of other specialties of other faculties of Sofia University “St. Kliment Ohridski” and other high educational institutions. All teaching, course materials, and coursework will be in English.

Educational goals

Образователни цели

The Master's Program provides the necessary professional qualification for the following industries: online media, digital websites of the traditional media - print, radio, television, digital media companies, PR and advertising agencies, PR and advertising departments of corporations and institutions, marketing departments of various businesses, digital agencies.

Educational plan

Съвместна магистърска програма на ФЖМК и ВТУ „Дигитални комуникации и медии“

vtФакултетът по журналистика и масова комуникация на Софийския университет „Св. Климент Охридски“ и Великотърновският университет „Св. св. Кирил и Методий“ набират студенти за съвместната магистърска програма „Дигитални комуникации и медии“

Програмата е с продължителност 2 семестъра, задочно обучение. Обучението се провежда в смесен формат, във виртуална учебна среда, в удобно за студентите време. Приемът се осъществява по документи.
За повече информация за сроковете за кандидатстване и таксите за обучение следете страницата на ВТУ https://www.uni-vt.bg.

Магистърската програма „Дигитални комуникации и медии“ в професионално направление 3.5 „Обществени комуникации и информационни науки“ е изцяло иновативна за България и е насочена към студенти с мотивация за придобиване на знания и практически умения по съвременната медийна среда и нейната култура, по развитието на журналистиката и комуникациите в дигитален формат;
Съвместната магистърска програма „Дигитални комуникации и медии“ е разработена от два университета - Великотърновския университет „Св. св. Кирил и Методий“ и Факултета по журналистика и масова комуникация на Софийския университет.

• Завършилите получават двойна диплома с професионална квалификация „Магистър дигитални комуникации и медии“;
• Програмата е уникално съчетание от дисциплини, насочени към знания и умения в дигиталните комуникации, социалните медии и мрежи, световните медии, политическия маркетинг, бранд мениджмънта, комуникационния дизайн, прилагането на ефективни комуникационни техники;
• Обучението в магистърска програма „Дигитални комуникации и медии“ се осъществява от екип от водещи преподаватели - практици с голям опит в областта на медиите и комуникациите;
• Новата програма подготвя експерти за дигиталното бъдеще на медиите и комуникациите.

Защо да изберете магистърската програма „Дигитални комуникации и медии“

• Получавате двойна диплома от два водещи университета - Великотърновския университет и Софийския университет;
• Можете да подадете заявление по електронен път - https://epriemunivt.bg;
• Изцяло виртуализирано обучение с широк набор от дигитални ресурси;
• Достъп до знания и опит на водещи медийни експерти от цяла България;
• Придобивате професионална квалификация: Магистър по дигитални комуникации и медии.

 

 

Професионално направление
3.5. Обществени комуникации и информационни науки
Форма на обучение
Задочна
Брой семестри
2

Admission

По документи

Educational goals

Educational plan

Журналистика и медии

Учебната програма е предназначена за кандидати, които са завършили бакалавърска степен, но не във Факултета по журналистика и масова комуникация и имат желание да получат магистърска степен по журналистика.

Професионално направление
3.5. Обществени комуникации и информационни науки
Форма на обучение
Задочна
Брой семестри
3 семестъра

Admission

Платено обучение - диплома за висше образование (степен "бакалавър" или "магистър")

Conditions

В магистърската програма могат да кандидатстват бакалаври или магистри, завършили други факултети на Софийския университет „Св. Климент Охридски“ или други висши училища.
За обучение в магистърските програми на ФЖМК се приемат кандидати с общ успех от дипломата за завършено висше образование, не по-нисък от ДОБЪР. Магистърските програми на ФЖМК започват при минимален брой студенти 15 души за група.

Educational goals

Образователни цели

Учебната програма е предназначена за кандидати, които са завършили бакалавърска степен, но не във Факултета по журналистика и масова комуникация и имат желание да получат магистърска степен по журналистика. Тя е насочена към хора, които имат желание да се реализират като професионални журналисти,медийни експерти и добре подготвени специалисти в условията на предизвикателствата на новото време. Поради това програмата има за цел да даде базисни познания в областта на журналистиката и медиите, които се дообогатяват от по-специализирани предмети и специфични дисциплини от съответните медийни профили (печат, агенционна журналистика, радио, телевизия). Целта е, след като студентите имат основна друга специалност, чрез магистърската програма да получат теоретични и практически познания на съвременно ниво в областта на журналистиката и медиите, което би могло да подпомогне тяхната по-нататъшна професионална и научна реализация в тази област.

Програмата включва на първо място дисциплини, които въвеждат в професията и са в основата на работата във всяка една медия – като история на българската журналистика, теория на журналистиката и медиите, журналистическа деонтология, медиамениджмънт и маркетингови комуникации на медиите. Друга група дисциплини дават

знания и професионални умения за писане на международни, културни, икономически и вътрешнополитически теми. Усвояването на теоретични познания в програмата върви успоредно с получаването и на практически журналистически умения. Предлагат се курсове, както и практически занятия, свързани с медийната специфика – като графичен дизайн, програмиране в радиото и телевизията, редактиране, телевизионни и радиожанрове, онлайн журналистика. Така ще се изградят висококвалифицирани медийни професионалисти със специализирана базисна подготовка и специфични модерни медийни умения, които могат да намерят широкопрофилна реализация в динамичния медиен пазар.

Студентите от тази магистърска програма завършват курса на обучение със защита на дипломна работа (магистърска теза) пред държавна изпитна комисия.

Educational plan

Document

Медиен дизайн

design

За придобилите образователно-квалификационна степен „бакалавър“ или „магистър“ от специалностите „Журналистика”, „Връзки с обществеността” и „Книгоиздаване” на ФЖМК и бакалаври или магистри от други специалности на други факултети на Софийския университет „Св. Климент Охридски“ и други висши училища. Виж презентация на програмата.

Професионално направление
3.5. Обществени комуникации и информационни науки
Брой семестри
3 семестъра

Admission

Платено обучение - диплома за висше образование (степен "бакалавър" или "магистър")

Conditions

В магистърската програма по медиен дизайн могат да кандидатстват лица със завършено висше образование в степените „бакалавър“ и „магистър“ от специалностите „Журналистика”, „Връзки с обществеността” и „Книгоиздаване” на ФЖМК и бакалаври или магистри от други специалности на други факултети на Софийския университет „Св. Климент Охридски“ и други висши училища.
За обучение в магистърските програми на ФЖМК се приемат кандидати с общ успех от дипломата за завършено висше образование, не по-нисък от ДОБЪР. Магистърските програми на ФЖМК започват при минимален брой студенти 15 души за група.

Educational goals

Образователни цели

Медийният дизайн е част от комуникационния процес, занимаващ се с трансформацията на информацията и превръщането ѝ в послание, релевантно и близко до потребителя. Магистърската програма по „Медиен дизайн” е фокусирана към спецификата, целите и тенденциите в редакционното публикуване.

Често пренебрегната, визуалната страна на журналистиката – начинът, по който медиите се композират и представят пред своите публики, не е свързана по подразбиране само с начина, по който те изглеждат, а и главно с това как осъществяват комуникацията. Новите практики на комуникационния дизайн съчетават формите на представяне на медията с нейните информационни цели. Затова визуалната журналистика съчетава професионалното обмислено разполагане на фотографии, илюстрации, инфографики и дизайн в комплексна система за комуникация и въздействие върху аудиторията.

Магистърската програма по медиен дизайн дава на студентите необходимите теоретични знания и професионални умения в областта на визуалната комуникация, комуникационния дизайн, журналистиката и медиите.

Програмата цели да подготви квалифицирани специалисти за професионална работа в медиите и насоченост към визуалната страна на комуникацията. Обучението е съобразено с условията на медийната конвергенция – сливане и взаимодействие на всички форми на комуникация в единна медийна среда. Магистрите по медиен дизайн ще бъдат адаптивни и пълноценни експерти в полето на визуалната комуникация, на новата медийна индустрия: издаване и оформяне на списания, вестници и книги, електронно публикуване и уеб журналистика.

Студентите от тази магистърска програма завършват курса на обучение със защита на дипломна работа (магистърска теза) пред държавна изпитна комисия.

Educational plan

Document

Продуцентство и креативна индустрия

пкиЗа студенти, придобили ОКС „бакалавър“ или „магистър“ от специалности в областта на:
-    Социални, стопански и правни науки;
-    Хуманитарни науки.

Виж презентация на програмата

Професионално направление
3.5. Обществени комуникации и информационни науки
Форма на обучение
Задочна
Брой семестри
2

Admission

платено обучение – диплома за висше образование (степен „бакалавър“ или „магистър“)

Conditions

Програмата е предназначена за студенти, придобили ОКС „бакалавър“ или „магистър“ от специалности в областта на:
-    Социални, стопански и правни науки;
-    Хуманитарни науки.
Условията и редът за прием се определят в Правилника за прием в магистърски програми на СУ „Св. Кл. Охридски“.  
Допълнителни изисквания:
-    успех от дипломата за завършено висше образование не по-нисък от „Добър“. Средният успех се изчислява на базата на средния успех от семестриалните изпити и успеха от държавните изпити (защита на дипломна работа);
-    писмен изпит (само за кандидатите държавна субсидия).
Магистърските програми на ФЖМК започват при минимален брой студенти 15 души за група.

Educational goals

Образователни цели

1.    Насоченост, образователни цели
Магистърската програма “Продуцентство и креативна индустрия” е насочена към основните аспекти на две важни области на публичната комуникация - продуцентството и креативната индустрия. Обучаващите се в магистърската програма ще придобият специализирани познания за производството на продукти и съдържание за мултиплатформено представяне в дигитална среда, за  управлението, организирането и комуникирането на събития и ПР кампании, както и за творческата специфика на креативната индустрия. Основната образователна цел на магистърската програма “Продуцентство и креативна индустрия” е да подготви студентите за динамично развиващия се аудио-визуален пазар, който изисква качество, конкурентност и гъвкавост във възможностите за  кариерно и бизнес развитие спрямо спецификите на креативните индустрии. Магистърската програма по “Продуцентство и креативна индустрия” цели обучаващите се да придобият широк кръг от теоретични знания и професионални умения в областта на реализацията на продуктите на креативната индустрия, като допълва общата подготовка по масова комуникация със специфични познания за създаване на мултимедийни проекти.

2. Обучение (знания и умения, необходими за успешна професионална дейност; общо теоретична и специална подготовка и др.)
Обучението в магистърската програма се провежда по учебен план, в който учебните дисциплини са групирани в два модула – задължителни и избираеми, представляващи лекционни курсове с общотеоретична насоченост и специализирани семинарни упражнения и практикуми. Задължителните и избираемите дисциплини, включени в учебния план на магистърската програма, обхващат основни етапи на реализацията на продуктите на креативната индустрия: идеята за дадения продукт; бизнес-моделите за неговата разработка; характеристиката на всички структурни и технологични звена; регулацията и авторските права; подходите, свързани с разпространението му.
В общотеоретичните дисциплини се разглеждат и анализират различните аспекти на публичната комуникация. Специализираната тематика е фокусирана върху функционирането на аудио-визуалния сектор. Специалната подготовка е насочена към придобиване на знания по всички съществени аспекти от процеса на продуциране на информационни и развлекателни радио- и ТВ формати и спортни събития, както и за придобиване на познания в областите бюджетиране и създаване на мултимедийни проекти. Получаването на подобна специализирана компетентност е значително предимство за престижни позиции на пазара на труда в областта на аудио-визуалното производство. Обучението има за задачи да формира професионални качества и умения у магистрите, така че завършилите “Продуцентство и креативна индустрия” да могат успешно да се реализират. Лекциите се водят от най-изтъкнатите специалисти в съответните академични области (доценти и професори), а практикумите се провеждат от действащи практици. Студентите от тази магистърска програма завършват курса на обучение със защита на дипломна работа (магистърска теза) пред държавна изпитна комисия.

3.    Професионални компетенции
При завършването на програмата се очаква дипломантите да разбират същностните характеристики на системата на публичната комуникация и креативната индустрия; да разграничават специфичните особености на медиите и аудио-визуалната среда; да разпознават корпоративни и управленски политики, процеси и решения, етапите на производство и механизмите на регулацията на креативната индустрия; да са информирани за механизмите на функциониране на системата на публичната комуникация и тенденциите за нейното развитие в условията на съвременните информационни технологии и процесите на глобализация.

 
4.    Професионална реализация
Завършилите Магистърската програма „Продуцентство и креативна индустрия“ могат да се реализират като автори, редактори, продуценти и ръководители на различни управленски нива в печата, радиото, телевизията, онлайн медиите, книгоиздаването и в сектора на независимото продуцентство. Те ще притежават и необходимите познания и умения за организиране на събития и ПР кампании. Дипломиралите се магистри ще имат необходимата основа за конкурентоспособност в сферата на креативната индустрия.
 

 

Educational plan

Международна журналистика

За придобилите образователно-квалификационна степен „бакалавър“ или „магистър“ във всички специалности на Софийския университет „Св. Климент Охридски“ и други висши училища.

Професионално направление
3.5. Обществени комуникации и информационни науки
Брой семестри
3

Admission

платено обучение – диплома за висше образование (степен „бакалавър“ или „магистър“)

Conditions

В магистърската програма могат да кандидатстват лица, завършили бакалавърска или магистърска степен във всички специалности на Софийския университет „Св. Климент Охридски“ и други висши училища.

За обучение в магистърските програми на ФЖМК се приемат кандидати с общ успех от дипломата за завършено висше образование, не по-нисък от ДОБЪР. Магистърските програми на ФЖМК започват при минимален брой студенти 15 души за група.

Educational goals

Образователни цели

„Международна журналистика” е програма, която предлага знания и практически умения в няколко научни области – комуникационна, икономическа, политическа, информационна, историческа наука. Магистърската програма е насочена към усвояването от студентите на основни знания по журналистика и в областта на международните отношения – както общотеоретични, така и фокусирани около актуални съвременни процеси. Целта на програмата е студентите да придобият умения за разбиране, оценяване и анализиране на събития и проблеми с регионално, континентално или глобално значение, и да ги интерпретират с подходящи журналистически средства. Обучението включва широк кръг общотеоретични знания, свързани с теория на журналистиката и медиите, международната журналистика, проблемите и противоречията на съвременния свят, глобализацията, мултикултурализмът, европейската интеграция и процесите на европеизация в медиите. Подготовката е ориентирана към познаването и разбирането на съвременните международни политически и икономически отношения, динамиката на развитие на международното право, външната политика на ключови държави и региони. Програмата се отличава с практическа насоченост, така че завършилите да могат успешно да приложат придобитите знания в практиката.

Студентите от тази магистърска програма завършват курса на обучение със защита на дипломна работа (магистърска теза) пред държавна изпитна комисия.

Educational plan

Вътрешнополитическа журналистика

За придобилите образователно-квалификационна степен „бакалавър“ или „магистър“ от специалностите „Книгоиздаване“ и „Връзки с обществеността“ на ФЖМК и бакалаври или магистри от други специалности на други факултети на Софийския университет „Св. Климент Охридски“ и други висши училища.

Професионално направление
3.5. Обществени комуникации и информационни науки
Форма на обучение
Задочна
Брой семестри
3

Admission

платено обучение – диплома за висше образование (степен „бакалавър“ или „магистър“)

Conditions

В магистърската програма могат да кандидатстват лица, завършили бакалавърска или магистърска степен по специалностите „Книгоиздаване“ и „Връзки с обществеността“ на ФЖМК и бакалаври или магистри от други специалности на други факултети на Софийския университет „Св. Климент Охридски“ и други висши училища.

За обучение в магистърските програми на ФЖМК се приемат кандидати с общ успех от дипломата за завършено висше образование, не по-нисък от ДОБЪР. Магистърските програми на ФЖМК започват при минимален брой студенти 15 души за група.

 

Educational goals

Образователни цели

Програмата цели да се получат познания за журналистическата професия, практически умения за писане по вътрешни теми: запознава с актуални социални процеси и формира способностите да се анализират.

Обект на програмата са: достъп до информация, събиране на данни от различни източници, как се проверяват, какви са функциите на основни държавни институции в България, работа с пресцентрове, с нормативни документи, риск от съдебно преследване. Разглеждат се особености на новинарството по вътрешни теми. Коментират се специфики на работа в традиционните медии, предизвикателства на конкуренцията от интернет издания и социалните мрежи. Обръща се специално внимание на журналистическите разследвания, изследват се конкретни казуси и причини за спада  на доверие в журналистиката.

Програмата е многоаспектна, стремежът в нея е да се обхванат широк кръг от проблеми на професията.

Акцентът е повече върху практиката, върху положителни и негативни професионални процеси. Предвидени са и майсторски класове с изявени журналисти.

Студентите от тази магистърска програма завършват курса на обучение със защита на дипломна работа (магистърска теза) пред държавна изпитна комисия.

Educational plan

Дигитални медии и видеоигри

За придобилите образователно-квалификационна степен „бакалавър“ или „магистър“ от специалностите „Журналистика”, „Връзки с обществеността” и „Книгоиздаване” на ФЖМК и бакалаври или магистри от други специалности на други факултети на Софийския университет „Св. Климент Охридски“ и други висши училища.

Професионално направление
3.5. Обществени комуникации и информационни науки
Форма на обучение
Задочна
Брой семестри
3

Admission

диплома за висше образование (степен „бакалавър“ или „магистър”)

Conditions

В магистърската програма могат да кандидатстват лица със завършено висше образование в степените „бакалавър“ и „магистър“ от специалностите „Журналистика”, „Връзки с обществеността” и „Книгоиздаване” на ФЖМК и бакалаври или магистри от други специалности на други факултети на Софийския университет „Св. Климент Охридски“ и други висши училища.

За обучение в магистърските програми на ФЖМК се приемат кандидати с общ успех от дипломата за завършено висше образование, не по-нисък от ДОБЪР. Магистърските програми на ФЖМК започват при минимален брой студенти 15 души за група.

Educational goals

Образователни цели

Магистърската програма „Дигитални медии и видеоигри“ е интердисциплинарна и е широко отворена за студенти, завършили различни специалности – от сферите на хуманитарните и социалните, но също така и на точните науки.

 Програмата е насочена към онези, които имат  желание да изучават задълбочено дигиталните медии в контекста на видеоигрите, разглеждани в широкия диапазон на присъствието им в съвременното общество: от културните практики, през технологичните особености, до пазарните принципи, свързани с производството и разпространението им. Програмата е предназначена за придобилите образователно-квалификационната степен „бакалавър“ или „магистър“ в Софийския университет „Св. Климент Охридски“ и в други висши училища.

Целта на програмата е да предостави на студентите качествено обучение в областта на дигиталните медии и игрите чрез комбинация от теоретични и практически дисциплини. Студентите получават възможност да погледнат към медийната среда на видеоигрите от различни гледни точки и да съчетаят знанието за всеки от отделните компоненти от процеса на изграждането, ползването  и разпространението им. Предимство на програмата е, че предоставя и специализирано практическо обучение – чрез учебни модули, водени от действащи специалисти в създаването на видеоигри.

Учебният план включва задължителни, избираеми и факултативни дисциплини, които – в своята съвкупност – осигуряват стабилно знание и практически компетенции за работа в дигитална среда.

Специална подготовка

По време на 3-семестриалното си обучение студентите имат възможност за реализирането на практически задачи. От особено значение за практическото обучение е присъствието на два практически модула, водени от специалисти от водещи фирми за видеоигри и интерактивни услуги на пазара.

Възможности за реализация

Познанията и уменията, които студентите получават от магистърската програма, им дават възможност за реализация в сферата на дигиталните медии и в сектора на видеоигрите: като анализатори на медийни процеси, като ПР специалисти, автори, сценаристи във фирми за видеоигри, като и като анализатори на видеоигри, пишещи за медиите.

Студентите от тази магистърска програма завършват курса на обучение със защита на дипломна работа (магистърска теза) пред държавна изпитна комисия.

Educational plan

Спортна журналистика

За кандидати с образователно-квалификационна степен „бакалавър“ или „магистър“, завършили други факултети на Софийския университет „Св. Климент Охридски“ и други висши училища.

Професионално направление
3.5. Обществени комуникации и информационни науки
Форма на обучение
Задочна
Брой семестри
3

Admission

платено обучение – диплома за висше образование (степен „бакалавър“ или „магистър“)

Conditions

В магистърската програма могат да кандидатстват бакалаври или магистри завършили други факултети на Софийския университет „Св. Климент Охридски“ или други висши училища.

За обучение в магистърските програми на ФЖМК се приемат кандидати с общ успех от дипломата за завършено висше образование, не по-нисък от ДОБЪР. Магистърските програми на ФЖМК започват при минимален брой студенти 15 души за група.

Educational goals

Образователни цели

Магистърската програма по спортна журналистика цели да подготви квалифицирани специалисти, които да придобият основни познания и умения за работа в спортните отдели на медиите. Тя дава на студентите необходимите теоретични знания и професионални учения в областта на журналистиката. Чрез обучението си в тази магистърска програма се очаква общо издигане както на дейността на самите медии, в които студентите ни ще работят, така и на медиакултурата на обществото ни.

Предвидените курсове дават теоретичните и практическите знания и умения за незабавно започване на работа в медии. Обучението е съобразено с условията на медийна конвергенция – сливане на всички форми на комуникация в единна медийна среда. Постигнат е добър баланс между базови теоретични дисциплини и приложно практични. По този начин се цели разширяване на професионалния хоризонт на студентите и излизането извън тесните специализирани рамки.

Студентите овладяват писането, редактирането и визуалното представяне на журналистически текстове в различни по вид медии. Запознават се с базови изисквания за работа в редакции. Специално внимание е отделено на добрата връзка между теорията и практиката. Голяма част от предметите в програмата са синхронизирани с желанията на индустрията за такъв тип специалисти, както и с опита на водещи европейски стани, с традиции в отразяването на спортни събития.

Магистрите по спортна журналистика ще бъдат адаптивни и пълноценни експерти в своята област, притежаващи необходимия минимум от теоретични знания и практически учения. Те ще получат компетентностите за постъпване на работа в съответните отдели на медиите, независимо от вида им (преса, телевизия, интернет, радио).

Студентите от тази магистърска програма завършват курса на обучение със защита на дипломна работа (магистърска теза) пред държавна изпитна комисия.

Educational plan

Document

Връзки с обществеността

mvo

За кандидати с образователно-квалификационна степен „бакалавър“ или „магистър“, завършили други факултети на Софийския университет „Св. Климент Охридски“ или други висши училища.

Виж презентация на програмата.

Професионално направление
3.5. Обществени комуникации и информационни науки
Форма на обучение
Задочна
Брой семестри
3

Admission

платено обучение – диплома за висше образование (степен „бакалавър“ или „магистър“)

Conditions

В магистърската програма по връзки с обществеността могат да кандидатстват бакалаври и магистри, завършили други факултети на Софийския университет „Св. Климент Охридски“ или други висши училища.

За обучение в магистърските програми на ФЖМК се приемат кандидати с общ успех от дипломата за завършено висше образование, не по-нисък от ДОБЪР. Магистърските програми на ФЖМК започват при минимален брой студенти 15 души за група.

Educational goals

Образователни цели

В магистърската програма връзки с обществеността могат да кандидатстват бакалаври и магистри завършили други висши училища. Магистърската програма осигурява фундаментална подготовка и практическо обучение в областта на комуникацията, връзките с обществеността (пъблик рилейшънс), рекламата и интегрираните стратегически комуникации. В предлаганите магистърски дисциплини се изучава  планиране на комуникационни програми за връзки с обществеността, придобиват се практически умения за провеждане на пиар или рекламни кампании в реална или виртуална среда, получават се знания за тясно специализирани звена от сферата на връзките с обществеността и рекламата, изграждането и поддържането на доверие между организация и техните публики, приложението на социалните комуникационни технологии и др. Студентите в програмата придобиват ясна представа за стратегиите и тактиките, които специалистите по ВО използват, за да създадат ефективни кампании, както и умения да реагират на реални или репутационни кризи. Програмата е насочена и към създаване на вербални, визуални и писмени умения на студентите за ефективна комуникация в социални групи или организации – институти, онлайн общности, здравни заведения, търговски компании, правителствени служби, учебни заведения или медии. Програмата предоставя и знания за етическите принципи, на които се основава професията на специалиста по връзки с обществеността и активно подпомага бъдещите професионалисти за тяхната по-нататъшна реализация в областта на публичната комуникация.

Студентите от тази магистърска програма завършват курса на обучение със защита на дипломна работа (магистърска теза) пред държавна изпитна комисия.

Educational plan

Document

Реклама и публична комуникация

rpk

За придобилите образователно-квалификационна степен „бакалавър“ или „магистър“ в специалностите „Журналистика“, „Връзки с обществеността“ и „Книгоиздаване“ във ФЖМК и в други висши училища.

Виж презентация на програмата.

Професионално направление
3.5. Обществени комуникации и информационни науки
Форма на обучение
Задочна
Брой семестри
2

Admission

платено обучение – диплома за висше образование (степен „бакалавър“ или „магистър“)

Conditions

В магистърската програма могат да кандидатстват завършилите специалностите Журналистика, Връзки с обществеността и Книгоиздаване във ФЖМК и в други висши училища в страната.

За обучение в магистърските програми на ФЖМК се приемат кандидати с общ успех от дипломата за завършено висше образование, не по-нисък от ДОБЪР. Магистърските програми на ФЖМК започват при минимален брой студенти 15 души за група.

Educational goals

Образователни цели

Магистърската програма осигурява фундаментална подготовка в областта на връзките с обществеността и рекламата. Тя е насочена към завършилите ОКС „бакалавър“ или „магистър“ в специалности „Връзки с обществеността“, „Комуникационен мениджмънт“, „Журналистика“ и „Книгоиздаване“ на Факултета по журналистика и масова комуникация, както и към бакалаври и магистри от други специалности на други факултети на Софийски университет „Св. Климент Охридски“ и други висши училища.
По такъв начин обучението предлага подготовка на специалисти, идващи от различни научни, изследователски и професионални области. Образователните цели на магистърската програма са насочени към предлагане на качествено обучение и осигуряване на баланс между теоретични знания и практически умения. Магистърската програма поставя специален акцент и върху някои значими аспекти на ПР-а и рекламата, както и на тясната им връзка с медиите и журналистиката. Познанията, които ще придобият бъдещите магистри на Факултета по журналистика и масова комуникация, ще им осигурят редица предимства, свързани с овладяване на водещи тенденции, технологии, инструменти и стратегии, които се използват в научното и професионално поле на връзките с обществеността. Предложените учебни дисциплини са актуални и се фокусират едновременно върху теорията и практиката на комуникационните специалисти. Те са особено подходящи за бъдещи експерти, чиито търсения са насочени към получаване и задълбочаване на знания и компетенции в областта на рекламата и публичната комуникация. Това е една от най-старите действащи програми на Факултета по журналистика и масова комуникация на Софийския университет „Св. Климент Охридски“, която се отличава с дълбоки традиции и привличане на множество преподаватели от различни научни и практически полета, свързани с публичната комуникация и рекламата. Така се цели предоставяне на задълбочени познания и разширяване на практическите умения на бъдещите специалисти по пъблик рилейшънс и реклама.

Студентите от тази магистърска програма завършват курса на обучение със защита на дипломна работа (магистърска теза) пред държавна изпитна комисия.

Educational plan

Document

Традиционно и дигитално публикуване

tdp01

За придобилите образователно-квалификационна степен „бакалавър“ или „магистър“ от специалностите „Журналистика”, „Връзки с обществеността” и „Книгоиздаване” на ФЖМК и бакалаври или магистри от други специалности на други факултети на Софийския университет „Св. Климент Охридски“ и други висши училища. Виж информационната брошура.

ОТЗИВИ ОТ ВЪЗПИТАНИЦИ НА МАГИСТЪРСКАТА ПРОГРАМА „ТРАДИЦИОННО И ДИГИТАЛНО ПУБЛИКУВАНЕ“ 

Паулина Пенова - магистър „Традиционно и дигитално публикуване“
Магистърската програма „Традиционно и дигитално публикуване“ е насочена към надграждане и обогатяване на знанията и уменията, свързани с процеса на създаване на книжна и друга издателска продукция. Чрез програмата се развива онова интермедиално пространство за търсене на общи допирни теми и творчески възможности, които да доведат до създаването на независими професионални продукти, било то печатни издания или електронни такива. В основата ѝ стои книгоиздаването, реализирано на хартия или в дигитален формат чрез корица, типография, илюстрация, редакция на съдържанието и управление на процесите, които да доведат до реализацията на крайния продукт.
Магистърската програма „Традиционно и дигитално публикуване“ представлява ядрото, около което се зараждат и развиват креативните, редакционно-издателските, мениджърските и логистичните компетенции на студентите от Факултета по журналистика и масова комуникация на Софийския университет „Св. Климент Охридски“, избрали книгоиздаването за свое призвание и професия.

Даниела Статулова –  магистър „Традиционно и дигитално публикуване“, докторант в „Медии и комуникации – Медиен език и стил“, ФЖМК, редактор в Институт за изследване на изкуствата, БАН 
Магистърската програма „Традиционно и дигитално публикуване“ към ФЖМК, СУ „Св. Климент Охридски“, е универсална като книгата – за всеки, който е събуден от въжделението да научи и знае повече. Както казва Умберто Еко за книгата – тя никога няма да отпадне или да бъде заменена, защото е от категорията на колелото, лъжицата, чука и ножиците – веднъж изобретени, не се намира нищо по-добро. Студентите ще бъдат въведени в изкуството на съзиданието – да създават сами съдържание и да го представят визуално на света. Ще бъдат по-критични към себе си и другите по отношение на лингвостилистиката и по-доброто графично оформление на текстовете. Ще черпят идеи и сили от историята на старите медии, за да придобият умения за новите и техните издателски практики, за маркетинговите стратегии и продуцентски модели на по-добро позициониране на пазара.

Диана Гърличкова –  магистър „Традиционно и дигитално публикуване“

Решението ми да запиша тази магистратура беше от една страна импулсивно и необмислено, като се има предвид, че работя на пълен работен ден, имам две деца, а пък бакалавърската степен съм я завършила преди повече от 15 години. Но от друга страна, винаги съм искала да се занимавам с книгоиздаване, тъй като книгите са моята най-голяма страст и това беше най-логичният избор. Беше ми ужасно трудно да жонглирам с всички дини под мишница, но не съжалявам за нито една секунда. Запознах се с невероятни хора - колеги и преподаватели, научих много нови неща и определено успях да надникна в в чудния свят на книгоиздаването. Смятам, че програмата е много полезна за разширяване на кръгозора, разпалване на въображението и надявам се, сбъдване на мечтите.

Весела Йорданова – магистър „Традиционно и дигитално публикуване“

Магистърската програма по Традиционно и дигитално публикуване на Факултета по журналистика и масова комуникация има интердисциплинарен характер, съчетавайки познания за традиционните и новите медии в контекста на съвременния дигитален свят. В рамките на програмата всеобхватно се разглеждат иновативните практики и тенденциите за създаване на съдържание в разнообразни платформи. Учебният план предлага усвояване на утвърдените традиционни книгоиздателски практики и имплементирането на дигиталното медийно съдържание. Програмата осигурява широкоспектърна практическа реализация на студентите и възможност за развитие на творческия им потенциал в предпочитаното от тях направление.

Професионално направление
3.5. Обществени комуникации и информационни науки
Форма на обучение
Задочна
Брой семестри
3

Admission

платено обучение – диплома за висше образование (степен „бакалавър“ или „магистър“)

Conditions

В магистърската програма могат да кандидатстват лица със завършено висше образование в степените „бакалавър“ и „магистър“ от специалностите „Журналистика”, „Връзки с обществеността” и „Книгоиздаване” на ФЖМК и бакалаври или магистри от други специалности на други факултети на Софийския университет „Св. Климент Охридски“ и други висши училища.

За обучение в магистърските програми на ФЖМК се приемат кандидати с общ успех от дипломата за завършено висше образование, не по-нисък от ДОБЪР. Магистърските програми на ФЖМК започват при минимален брой студенти 15 души за група.

Educational goals

Образователни цели

Магистърската програма „Традиционно и дигитално публикуване“ цели да подготви квалифицирани специалисти с професионални компетентности в областта на класическия и дигиталния редакционно-издателски процес. Обучението е съобразено с традиционните и новите форми на съществуване и разпространение на текстовете, с тяхното взаимодействие, с особеностите на медийните носители на съдържанието, както и със спецификите при подготовката и публикуването на издания в съответствие с настъпилите промени в комуникационната среда. Обект на специален интерес са тенденциите и промените в комуникационната среда, в носителите на съдържание, както и промените, настъпили в издателския бранш през последните години и свързани с взаимодействието му с развлекателните индустрии.

Магистърската програма си поставя задачите да съчетае общотеоретичната подготовка по обществени комуникации и социални науки с профилиращи курсове по редакционно-издателския процес, визуалната и дигиталната култура, управлението на издателската дейност, рекламирането на издателските продукти и етичната и правната регулация на съдържанието, предназначено за публикуване и разпространение.

Учебният план включва въвеждащи курсове по теория на книгата (хартиена и електронна) и други типове издания, по управление и осъществяване на редакционно-издателския процес, по визуална и дигитална комуникация и култура.

Включени са курсове за спецификите на издателските практики в традиционна и уеббазирана среда. Студентите овладяват знания и умения в областта на езиковата, жанровата и стиловата култура, на редактирането. Получават информация за стратегиите за представяне на издателските продукти на обществеността, за читателските нагласи и техниките на четене, за конвергенцията на медийната среда и за промените в техниката и технологията на производството на издателските продукти, за ефективния мениджмънт на издателския процес, за новите продуцентски модели в книгоиздаването, за етичните и правните стандарти в регулацията на съдържанието, предназначено за публикуване.

Съчетаването в учебния план и в учебното съдържание на теоретичните знания с професионалните умения в областта на редакционно-издателския процес в традиционната и дигиталната комуникация със специализираните курсове по продуцентски, визуални, езиково-стилни, жанрови, читателски практики в различна медийна среда дава на студентите необходимите професионални компетенции за издателския процес, за управленските и икономическите модели на издателската дейност, за редакторските и езиково-стиловите политики и принципи, за жанровата конвергенция, за най-актуалните тенденции в дизайна на изданията, за етичните и правните аспекти на публикуването на съдържание, за стратегиите за представяне на издателския продукт.

Магистрите по традиционно и дигитално публикуване са адаптивни и пълноценни експерти в променените и променящите се условия на издателската индустрия: издаване на книги, на списания, на вестници, електронно публикуване.  Комплексната подготовка в интердисциплинарна специалност като „Традиционно и дигитално публикуване” дава възможност на завършилите магистърска степен да намерят професионална реализация в държавните учреждения, да се утвърждават на различни позиции в издателствата (издател-мениджъри, редактори, коректори, специалисти по маркетинга, рекламата и връзките с обществеността в издателството), в изследователски институти, неправителствени организации и фондации.

Студентите от тази магистърска програма завършват курса на обучение със защита на дипломна работа (магистърска теза) пред държавна изпитна комисия.

Educational plan

Професионален копирайтинг

cop

 

Магистърската програма обединява усилията на научния и преподавателския състав на Факултета по журналистика и масова комуникация да отговори на съвременните предизвикателства в комуникационната среда и пазара на труда, като подготви многофункционални и в същото време солидно образовани и специализирани професионалисти в областта на една динамично развиваща се професия – копирайтинга. 

 

Презентация на програмата

 

Ръководител: гл. ас. д-р Виктория Бисерова
e-mail: viktorijbd@uni-sofia.bg

 

 

Професионално направление
3.5. Обществени комуникации и информационни науки
Форма на обучение
Задочна
Брой семестри
2

Admission

Платено обучение - диплома за висше образование (степен "бакалавър" или "магистър"); Писмен изпит (за държавна поръчка)

Conditions

За обучение в магистърските програми на Факултета по журналистика и масова комуникация се приемат кандидати с общ успех от дипломата за завършено висше образование (степен „бакалавър“ или „магистър“), не по-нисък от „Добър“. Средният успех се изчислява на базата на средния успех от семестриалните изпити и успеха от държавните изпити (защита на дипломна работа).

Програмата е предназначена за студенти с квалификация по:

  • Социални, стопански и правни науки;
  • Хуманитарни науки;
  • Педагогически науки;
  • Сигурност и отбрана.

 

Educational goals

Образователни цели

Магистърската програма „Професионален копирайтинг“ е насочена към създаването на специалисти в една бързо развиваща се професия, каквато е копирайтингът. Копирайтингът е базовото ниво, върху което се гради професионализмът във връзките с обществеността, рекламата, бранд журналистиката, мениджмънта на съдържанието в уебсайтовете, дигиталния маркетинг, дигиталната комуникация. 
Организациите се фокусират все повече и повече върху своето онлайн присъствие и търсят специалисти с неоспорими и отлични умения за писане и комуникация, които могат да произвеждат и управляват цифрово маркетингово съдържание. Това включва тясно сътрудничество на копирайтърите с дизайнери, разработчици и мениджъри на съдържание, за да се гарантира, че думите, изображенията, видеоклиповете и емисиите се улавят лесно от търсачките и се показват на сайта по най-добрия възможен начин.
Магистърската програма „Професионален копирайтинг“ е насочена към студенти с мотивация за придобиване на знания и практически умения в съдържателното и технологично управление на информацията, в езиково-стилистичното „програмиране“ на текста с цел усилване на влиянието на бранда и преференциалното откриване на информацията в интернет. Програмата съчетава традиционните и най-новите комуникационни изследвания и практики – теорията и историята на копирайтинга, бизнес комуникацията, креативната комуникация, копирайтинга за дигиталния маркетинг, за потребителския интерфейс, за връзките с обществеността, за рекламата, SEO копирайтинга, интеркултурната комуникация, стилистиката на копирайтинг текста. Образователният потенциал на програмата е в анализирането и усвояването на комуникационни стратегии с оглед на съвременните предизвикателства на комуникационната и технологичната среда. Програмата е концентрирана около копирайтинга като единствен инструмент в работата на специалистите по масови комуникации, като обхваща онези области на теоретичното знание, които могат да изградят у обучаваните умения да създават ефективни текстове за взаимодействие с аудиторията, да преценяват особеностите на комуникативната и социалната среда, да работят с различни бази данни, да анализират влиянието на и чрез социалните медии, да управляват съдържанието в традиционна и онлайн медийна среда.
Магистърската програма предлага теоретична и практическа подготовка по различни дисциплини, за да осигури интердисциплинарен поглед върху копирайтинга, който предполага задълбочено и широкообхватно познаване на комуникационното поле. 
Основни курсове в програмата:

  • „Основи на копирайтинга“;
  • „Корпоративен копирайтинг в социалните мрежи“; 
  • „Копирайтинг в интеркултурна среда“; 
  • „SEO копирайтинг“;
  • „Визуална идентичност“; 
  • „Виртуални общности и онлайн авторитети“;
  • „Езикови формации в копирайтинга“. 

Професионални компетенции

Магистърската програма предлага специализирано познание и опит в координатната система на връзките с обществеността, рекламата, бранд журналистиката, онлайн медиите, социалните медии, креативната индустрия и комуникация, мениджмънта на съдържание. Копирайтърите осъществяват интензивно взаимодействие, ползвайки множество комуникационни канали, и теренът на професионалната им дейност са социалните медии, pay-per-click (PPC) кампаниите и рекламата (създаването и управлението на онлайн реклами с такса), SEO (процесът на повишаване на видимостта и класирането на уебсайта по ключови думи в резултатите от търсенето). В програмата са включени курсове, които представят изследвания и практики в областта на дигиталната култура, визуалната комуникация, езика, стила и текста, рекламата, интеркултурната среда. 
Студентите ще придобият професионални компетенции и способности за анализ и ориентация в структурата и организацията на комуникациите и медиите, за работа в дигиталните медии и платформи, за оценяване на операционалността на технологични системи и инструменти за подобряване на ефективността на съдържанието за целите на търговски, политически или неправителствени организации. Освен това магистрите ще развият ефективни комуникационни техники и умения, стратегии за изграждане на подходящи по стил и език текстове, чрез които да усилят комуникационното влияние на бранда. 
Магистърската програма ще осигури на студентите увереност, че се ориентират адекватно в комуникационната среда в цялото ѝ многообразие и сложност и че са овладели всички необходими знания и умения, за да отговорят на нарастващите изисквания към този тип специалисти в наши и многонационални компании, в институции, медии и други.

Професионална реализация

Програмата цели да подготви висококвалифицирани специалисти в отговор на спешната нужда на пазара от копирайтъри, които да създават оригинални писмени текстове за уеб страници в съответствие със стила и концепцията на бранда и подпомагащи видимостта на уебсайта, като прилагат стратегии за писане според изискванията на търсачките (SEO-frendly materials). Според Bubble Jobs, дигитална агенция за набиране на персонал, най-бързо развиващите се области в цифровата икономика сега са дигиталният маркетинг, управлението на съдържание и социалните медии, в които са нужни професионално подготвени копирайтъри. Това е от съществено значение в една технологична икономика, което означава, че ролите в дигиталния маркетинг непрекъснато се разширяват и могат да бъдат много доходоносни.
Магистърската програма осигурява набор от знания и умения, които гарантират изграждането на високопрофесионални копирайтъри в PR и рекламни отдели на корпорации и институции, квалифицирани служители в маркетингови отдели, в онлайн агенции и онлайн медии, бранд журналисти, мениджъри на съдържание, дигитални координатори. 
Завършилите програмата могат да се реализират също като ръководители на PR и маркетингови отдели, на медии, на корпорации и др. Студентите ще бъдат подготвени за професионална дейност в областта на копирайтинга, SEO, анализите и социалните медии, както ще могат да провеждат научно-приложни изследвания или консултантски услуги в тези области, които ще включват познания за системите за управление на уеб съдържание, както и за работа например с Adobe Creative Suite за уеб изображения и Google Analytics и Facebook Insights за отчитане на уеб анализи. 

Завършилите програмата „Професионален копирайтинг“ могат да се реализират като:

  • Копирайтъри;
  • Дигитални копирайтъри;
  • SEO мениджър на акаунти;
  • Ръководители на PR и маркетингови отдели;
  • Ръководители на медии, корпорации, институции;
  • Изпълнителен директор по маркетинг на съдържанието;
  • Мениджъри на уеб съдържание;
  • Координатори в информационни и комуникационни отдели;
  • Бранд журналисти;
  • Специалисти по управление на информация и маркетинг;
  • Специалисти по управление на социални мрежи;
  • Консултанти и изследователи в областта на обществените комуникации и информационните науки.
     

Educational plan

Document

Бранд комуникация

 

br

Магистърска програма: Бранд комуникация
(за придобилите образователно-квалификационна степен „бакалавър“ или „магистър“ в специалности „Комуникационен мениджмънт“, „Връзки с обществеността“, „Журналистика“ и „Книгоиздаване“ на Факултета по журналистика и масова комуникация, както и към бакалаври и магистри от други специалности на други факултети на Софийски университет „Св. Климент Охридски“ и други висши училища)

Презентация на програмата

Срок на обучение: 2 семестъра
Форма на обучение: задочна
Форма на прием: платено обучение – диплома за висше образование (степен „бакалавър“ или „магистър“)

Ръководител: доц. д-р Калин Калинов
e-mail: kkalinov@uni-sofia.bg

Професионално направление
3.5. Обществени комуникации и информационни науки
Форма на обучение
Задочна
Брой семестри
2

Conditions

В магистърската програма могат да кандидатстват лица със завършено висше образование в степените „бакалавър“ и „магистър“ завършили специалности „Комуникационен мениджмънт“, „Връзки с обществеността“, „Журналистика“ и „Книгоиздаване“ на Факултета по журналистика и масова комуникация, както и към бакалаври и магистри от други специалности на други факултети на Софийски университет „Св. Климент Охридски“ и други висши училища.
За обучение в магистърските програми на ФЖМК се приемат кандидати с общ успех от дипломата за завършено висше образование, не по-нисък от ДОБЪР. Магистърските програми на ФЖМК започват при минимален брой студенти 15 души за група.

Educational goals

Образователни цели

Магистърската програма „Бранд комуникация“ е интердисциплинарна и обхваща ключови аспекти на съвременната комуникационна практика. Програмата е насочена към хора, които имат интерес към задълбочено изучаване на различните аспекти, свързани с бранд комуникацията, включително създаване и разпространение на съдържание в социалните мрежи, медиен маркетинг, изграждане на визуална идентичност на бранда и стратегическото му управление.
Целта на програмата е да предостави на студентите качествено обучение в областта на бранд комуникацията чрез балансиране на теоретични и практически дисциплини. Това създава предпоставки да надградят съществуващите си познания и умения, с което да бъдат по-конкурентноспособни на пазара на труда. Предимство на програмата е, че предоставя и специализирано практическо обучение – чрез учебни модули и практикуми, водени от действащи специалисти в съвременната комуникационна практика.
Специален акцент в програмата е комуникирането с таргет аудитории чрез социалните мрежи, както и стратегическото изграждане на бранда и неговата визуална идентичност. Практическите дисциплини са фокусирани и върху развиването на „меки“ умения в бранд комуникацията, включително презентирането, а също и върху кризисната бранд комуникация и създаването на бранд съдържание със смартфон. Така придобитите умения са ценни в ежедневната практика на всеки професионален комуникатор.
Студентите от тази магистърска програма завършват курса на обучение със защита на дипломна работа (магистърска теза) пред държавна изпитна комисия.

 

 

Educational plan

Лайфстайл журналистика

За придобилите образователно-квалификационна степен „бакалавър“ или „магистър“ в Софийски университет „Св. Климент Охридски“ и други висши училища. (програмата стартира от летен семестър на учебната година)

Професионално направление
3.5. Обществени комуникации и информационни науки
Форма на обучение
Задочна
Брой семестри
3

Admission

платено обучение – диплома за висше образование (степен „бакалавър“ или „магистър“)

Conditions

В магистърската програма могат да кандидатстват бакалаври или магистри завършили Софийски университет „Св. Климент Охридски“ или други висши училища.

За обучение в магистърските програми на ФЖМК се приемат кандидати с общ успех от дипломата за завършено висше образование, не по-нисък от ДОБЪР. Магистърските програми на ФЖМК започват при минимален брой студенти 12 души за група.

Educational goals

Образователни цели

Магистърската програма по „Лайфстайл журналистика“ е иновативна образователна програма в областта на специализираната журналистика, която създава възможност за получаването на разнообразни познания в широк спектър от области на културата като изкуството, театъра, литературата, киното и модата, както и на умения за работа в различни медийни формати (печат, радио, телевизия и интернет). Подобни програми под същото или сходно наименование, но с близко съдържание, има в много от световните университети като University of the Arts London - London College of Communication, University of Westminster, University of Gloucestershire, Centennial College - Ontario, Canada, The University of Texas at Austin, Monash University, Malaysia и др.

Магистърската програма „Лайфстайл журналистика“ е създадена по идея на проф. д.н. Любомир Стойков и доц. д.н. Мария Попова. Тя дава възможност на студентите, които завършват Факултета по журналистика и масова комуникация, както и на всички останали (от други факултети и университети), които имат интерес към журналистическата професия, да получат тясна специализация в областта на културната и лайфстайл журналистика. Програмата отговаря на все по-разширяващото се поле на публичната комуникация, която обхваща различни аспекти на дейността и моделите на поведение на съвременния човек, както и на променените значения на обществен живот, който навлиза в полето на културата, развлечението и свободното време. 

В съдържанието на магистърска програма „Лайфстайл журналистика“ са наблюдавани значими аспек­ти на журналистиката и медиите, свързани с високата, всекидневната и масовата култура. Дисциплините в рамките на магистърската програма отговарят на научните и професионални сфери на развитие на журналистическата наука и практика, следват водещите световни научни и академични модели, формират собствени похвати за изграждане на практически познания. Част от тях създават представа за историята и теорията на журналистиката, както и за особеностите на различните видове медии – печат, радио, телевизия и интернет. Други  - изграждат разбирания за същността и моделите на културната и лайфстайл журналистика и тяхното широко приложение в различните медии. Особеностите на дисциплините са съобразени с поставянето на корелативни пространства между журналистическите и културни възприятия от областта изкуството, театъра, музиката, литературата, киното, културата на съществуване, модата, развлеченията. Преподавателите, които са ангажирани в магистърската програма, са авторитетни и уважавани преподаватели в Софийския университет „Св. Климент Охридски“, специалисти и изследователи в своята научна област, автори на множество научни книги и статии.

Магистрите по лайфстайл журналистика могат да се реализират като автори, репортери, редактори, водещи в отделите по култура, лайфстайл и развлечение в печатните, електронните и онлайн медии. 

Обучението в магистърската програма изисква от студентите да имат способност за добро и аналитично мислене и писане, за ясна, компетентна и личностно-обоснована оценка на събитията от областта на културата, развлечението, медиите и журналистиката, да бъдат любознателни и отворени към нови и модерни социални и културни прояви и модели на поведение.

Студентите от тази магистърска програма завършват курса на обучение със защита на дипломна работа (магистърска теза) пред държавна изпитна комисия.

Educational plan

Онлайн журналистика и медии

omj

За придобилите образователно-квалификационна степен „бакалавър“ или „магистър“ от специалности в областта на социалните, стопанските, правните, хуманитарните, педагогическите, точните, природните, приложните, техническите науки, както и в областта на изкуствата от всички висши училища. Изключение прави само специалността „Журналистика” на ФЖМК при Софийския университет „Св. Климент Охридски“.

Виж презентация на програмата.

Програмата започва от летен семестър на учебната година

Ръководител: проф. д-р Грета Дерменджиева
тел.: 02/9308 394
e-mail: greta.dermendjieva@uni-sofia.bg

Професионално направление
3.5. Обществени комуникации и информационни науки
Форма на обучение
Задочна
Брой семестри
3

Admission

платено обучение – диплома за висше образование (степен „бакалавър“ или „магистър“)

Conditions

В магистърската програма по онлайн журналистика и медии могат да кандидатстват лица със завършено висше образование в степените „бакалавър“ и „магистър“ от специалности в областта на социалните, стопанските, правните, хуманитарните, педагогическите, точните, природните, приложните, техническите науки, както и в областта на изкуствата от всички висши училища. Изключение прави само специалността „Журналистика” на ФЖМК при Софийския университет „Св. Климент Охридски“.

За обучение в магистърските програми на ФЖМК се приемат кандидати с общ успех от дипломата за завършено висше образование, не по-нисък от ДОБЪР. Магистърските програми на ФЖМК започват при минимален брой студенти 15 души за група.

 

Educational goals

Образователни цели

Магистърската програма „Онлайн журналистика и медии“ има за цел да подготви бъдещите журналисти за работа в динамичната дигитална среда, като им даде задълбочени познания в областта на журналистическата теория и практика, поставяйки акцент върху спецификите, реалностите и предизвикателствата в новите медии.
Задължителните и избираемите дисциплини, включени в учебния план, обхващат съществени аспекти от процеса на създаване на онлайн медиен продукт: умело боравене с дигитална информация; прецизно познаване на спецификата на уеб медиите, кибержанровете и композирането на дигитален разказ, критично осмисляне на онлайн съдържанието в епохата на постистината и спазване на правните и етичните норми в Интернет. В цикъла от теоретични дисциплини се разглеждат и анализират същността и особеностите на традиционната и онлайн журналистика, еволюцията и възходът на социалните мрежи и гражданската журналистика, икономиката на новите медии и трансформацията на публиките в ерата на Уеб. Практическите занятия запознават студентите с технологиите и стратегиите за работа в мултимедийния нюзрум – създаване на разнообразно съдържание за различни платформи (текст, водкаст, подкаст), познаване на CMS-системите за дигитално публикуване и принципите на SEO оптимизация на сайтовете, маркетинга на социалните медии и онлайн ПР-а. Магистърската програма по „Онлайн журналистика и медии” цели също така да даде на обучавашите се широк кръг от професионални умения в областта на уеб журналистиката, като допълва общата подготовка по масова комуникация с новите дигитални комуникацонни модели и журналистически форми, и предлага редица специализирани курсове и практикуми по контент мениджмънт в Интернет медии, уеб телевизия, онлайн новинарство и писане за уеб, радио и подкаст, дигитален сторителинг, медийна грамотност и фактчекинг, цифров монтаж и пр. В зависимост от посещаваните изборни дисциплини по желание на студентите се акцентира върху агенционната журналистика в Интернет, уеб дизайна, дигиталния монтаж, звуковата комуникация в онлайн медиите, обработката на изображения, връзките с обществеността, сайтовете за художествена литература и др.
Лекциите се водят от най-изтъкнатите специалисти в съответните академични области (доценти и професори), а практикумите се провеждат в национални медии от действащи практици.
Специализираната семестриална подготовка и разработването на магистърска теза от студентите по „Онлайн журналистика и медии” повишава конкурентоспособността им и създава стабилна основа за професионалната им реализация в онлайн медии. Завършилите магистърската програма могат да заемат журналистически длъжности в различни нови медии и да се реализират като автори и редактори в онлайн радиа, уеб телевизии, онлайн информационни агенции, социални мрежи и сайтове на медии.
Студентите от тази магистърска програма завършват курса на обучение със защита на дипломна работа (магистърска теза) пред държавна изпитна комисия.

Educational plan

Document

Професионален копирайтинг

Форма на обучение
Задочна