Внесеният Законопроект предлага промяна на чл. 95 ал. 4 от Закона за висшето образование, която се отнася до размера на таксите за обучението по чл. 21, ал. 2 и 3 и по чл. 9, ал. 3, т. 6, буква „б“, като предложението е таксите да не са по-ниски от 75% от средствата за издръжка на обучението, определени по чл. 91, ал. 2, т.1 и 3 и добавения размер на таксата по ал. 2 за съответното професионално направление или специалност от регулирана професия, а размерът на таксите за обучение по чл. 21, ал. 5 да не е по-нисък от 70% от средствата за издръжка на обучението, определени по чл. 91, ал. 3, т.1 и 3.
Софийският университет „Св. Климент Охридски“ смята, че:
- Промяната на таксите при стартирала кандидатстудентска кампания означава въвеждане на регулация с ретроспективно действие, което е правно неприемливо и в противоречие с всички известни добри практики за открито и прозрачно публично управление.
- Съществуващата регулация и предлаганите изменения са силно рестриктивни спрямо държавните висши училища, ограничавайки способността им провеждат собствена политика за развитие. Те ограничават възможностите за набиране на собствени средства, които могат да осигурят развитието и подобряването на качеството на обучение и научните изследвания. В тази връзка подобни рестриктивни мерки могат да се тълкуват и като намеса в академичната автономия на университетите.
- Въпреки твърдението, че настоящите изменения ще доведат до понижаване на таксите за обучение, реално тяхното прилагане ще доведе до почти двойно увеличение спрямо миналогодишните. Те са съизмерими и дори по-високи от таксите за обучение в някои чуждестранни университети в Европа, САЩ и Канада. Това поставя българските държавни висши училища в неконкурентна позиция и прави привличането на чуждестранни студенти на практика невъзможно.
- Въвеждането на толкова високи такси в държавните университети създава конкурентно предимство за частните университети в нашата страна, които не са обхванати от тази регулация.
- Значителното повишаване на таксите не съответства на нивото на доходи в България. То силно може да ограничи достъпа до висше образование в България. Тази мярка в никакъв случай няма да подпомогне целите на политиката във висшето образование.
Софийският университет „Св. Климент Охридски“ предлага:
- Да се обсъди и предложи промяна в Закона за висшето образование, като се определи праг не по-нисък от 60% от средствата за издръжка на обучението, определени по чл. 91, ал. 2, т.1 и 3 и добавения размер на таксата по ал. 2 за съответното професионалното направление или специалност от регулираните професии.
- Да действа правилото за завареното положение и таксите, утвърдени от Академичния съвет на Софийския университет за уч. 2024/2025 г. за платена форма на обучение ОКС „Бакалавър“ и ОКС „Магистър“, да не се променят за студентите, започнали обучението си през уч. 2024/2025 г. и предходните.
При промяна в Закона за висшето образование таксите за платена форма на обучение за ОКС „Бакалавър“ ще бъдат намалени със съответния процент.