Кръгла маса на тема: „PR – професионални предизвикателства и тенденции през 21-ви век“
В Аула Магна на Факултета по журналистика и масова комуникация се проведе Юбилейната кръгла маса на тема: „PR – професионални предизвикателства и тенденции през 21-ви век“. Научният форум бе посветен на 30-годишнината на обучението в специалност „Връзки с обществеността“ във Факултета по журналистика и масова комуникация.
Кръглата маса е част от академичния календар на ФЖМК, който включва редица значими събития по случай 50 години от създаването му. Форумът цели да има научно-приложен характер и в него участваха практици от полето на връзките с обществеността, медиите, бизнесите и организациите.
Събитието бе открито от гл. ас. д-р Йордан Карапенчев от Катедра „Комуникация, връзки с обществеността и реклама”, който се обърна към присъстващите студенти и посочи, че са част от една дълга академична традиция и макар 30 години да не са много на фона на историята на университета, за една толкова динамично променяща се професия като пиара, те са от значение. Д-р Йордан Карапенчев отбеляза, че по време на кръглата маса с колегите му ще обсъдят какви са промените през последните години и какво предстои. Той представи участниците в събитието – Александър Христов – управляващ партньор на ПР агенция „Параграф 42“ и преподавател в Софийския университет, Анелия Сурлекова - основател и CEO на Broks Vision, Екатерина Анчева – директор връзки с обществеността и комуникации на УниКредит Булбанк, и Елена Стойчева - заместник-председател на Асоциацията на специалистите по комуникации в общините, Светозара Величкова - основател и управител на PR агенция „Zarcommunications“.
Проф. Николай Михайлов, заместник-декан на Факултета по журналистика и масова комуникация, приветства всички с добре дошли: „Няма да се поколебая да кажа, че пиар може да се превърне и в наша съдба – това е събитието, това е знанието, това е обучението, което ни събира днес тук“.
Той припомни, че връзки с обществеността в Софийския университет се преподава от около 30 години, но от исторически план пиарът има своите корени от много по-отдавна и това се обуславя от социалната, културната, политическата и икономическата ситуация, която налага потребност хората да бъдат информирани, да имат някакво ясно понятие и представа за събитията, които се случват в обществото, за събитията и каузите, с които е ангажиран бизнесът и за посланията, които отправят политиците. По думите на проф. Михайлов днес пиарът е може би една от най-динамично развиващите се индустрии, както и обект на познание и начин на образование, защото все повече той е зависим от появата на дигиталните средства, които са всепроникващи и които можем да намерим навсякъде около нас, на второ място – изключителната доминация на технологията, включително информационните технологии, които ни карат да гледаме целия свят през тях и които сериозно променят смисъла и значението на дейността на пиара. На трето място проф. Михайлов разгледа идеята за т.нар. пост истина, която е определяна като свят, в който все повече обективните факти започват да се изместват от субективни предпочитания, субективни обяснения, някакви ценностни изкривявания, които ни се струват по-подходящи за обяснение на нещо, отколкото обективните факти, които ни дава науката.
Проф. Михайлов се спря и на влиянието и значението на изкуствения интелект. „Темата на кръглата маса е образованието и с най-голямо удоволствие искам да приветствам нашите колеги практици, тъй като пиарът не е абстрактно понятие, не е чиста наука, той е практическо действие“, отбеляза той и посочи, че с голям интерес ще чуе нещата, които колегите му ще споделят от своя опит, практика и предизвикателствата, с които се справят ежедневно. Проф. Михайлов пожела на добър час на конференцията.
Кръглата маса продължи с презентации на Елена Стойчева и Екатерина Анчева, след което се проведе дискусия с панелистите и присъстващите в залата по въпроси, свързани с предизвикателствата в професията и нейното бъдеще, настъпването на изкуствения интелект и предприемачеството в областта на връзките с обществеността и др.
Аудиторията на форума включваше още специалисти, преподаватели, студенти и докторанти от областите на връзките с обществеността, рекламата, стимулирането на продажбите, директния маркетинг и интегрираните маркетингови комуникации, медиите и други. Основният акцент на кръглата маса бе образованието по връзки с обществеността и професионалните предизвикателства пред пиар специалистите, които постоянно променящата се комуникационна среда налага.
Проблематиката включваше, но не се изчерпваше с професионалните и етичните норми на PR специалистите, кризисния мениджмънт, изграждането и поддържането на репутацията, създаването на качествено и ефективно медийно съдържание, връзките с медиите, ангажираността на стейкхолдърите, предизвикателствата на новото време, като се правят съпоставителни анализи преди, по време и след световната Covid-19 пандемия, ролята на пиара като медиатор между интересите на организацията и тези на обществото, връзката между теорията и практиката при обучението във висшето образование, недостига на подготвени кадри в сферата на връзките с обществеността и т.н. Бяха дискутирани и бизнес тенденциите, с които специалистите по връзки с обществеността трябва да се съобразяват и това как ги използват, за да създават ефективни комуникации за своята аудитория.