Description
Проектът на тема „Изследване на медийната среда в България – метаанализ, методология и подходи в проучванията на въздействието на медийните трансформации върху обществените процеси“ е финансиран от „Конкурс за фундаментални научни изследвания – 2023 г.“ на Фонд „Научни изследвания“ към Министерство на образованието и науката (договор № КП-06-Н75/6 от 07.12.2023 г.). Ръководител на проекта е проф. д-р Веселина Вълканова.
Сайт на проекта
Екип:
- Проф. д-р Веселина Вълканова – ръководител;
- Проф. д-р Николай Михайлов;
- Проф. д-р Ефрем Ефремов;
- Проф. д-р Теодора Петрова;
- Проф. д.н. Надя Златева;
- Ас. д-р Ирина Гъркова;
- Докт. Йотка Панчева;
- Студ. Петър Желев;
- Д-р Цветелина Джамбазова
Characteristics
Goals
Основната цел на проекта е създаване и развиване на изследователски бази данни, посветени на медийната среда в България. Тези бази данни ще се създават, съхраняват и обновяват чрез формирането и организацията на Център за медийни изследвания, който ще работи постоянно. До тази основна цел екипът на проекта възнамерява да достигне чрез създаване на мрежа от изследователи, журналисти и учени и чрез организация и провеждане на ежегодни проучвания на медийната среда в България за целия тригодишен срок на проектното предложение с последващ анализ и метаанализ на данните, както и ежегоден метаанализ на интерпретациите на изследователите в различни публикации. Тъй като в България на този етап няма съществуващ център, ангажиран конкретно с наблюдението и изследването на медиите, с тяхното развитие и промяна, с тенденциите на развитие на журналистическата професия, екипът цели резултатите от тригодишната работа да спомогнат за създаването и разработването на национален Център за медийни изследвания, който чрез подходяща методология и активни изследователски усилия да дава ясна и вярна представа за състоянието на националната медийна среда във всички аспекти на нейното развитие - икономически, социални, политически, образователни, професионално-етични, както и по така съществените въпроси на медийните политики, медийните съдържания, променения профил на аудиториите и мн. др.
Една от поставените цели на екипа е изследване и изясняване на съдържанието на понятието “медийна среда” от гледна точка на комуникационното знание и медийните изследвания, цел, която ще бъде достигната чрез сравнение с други понятия в научната област и с теоретичен анализ на тяхното съдържание. Съществуващите до този момент представи за понятието идват от други научни и професионални области и в тях липсва конкретност. Същото се отнася и до конкретизиране на съдържанието на понятието “медийна среда”, което да го отличава от сходните “медийна екология” (“media ecology”), “медиен ландшафт” (“media landscape”), “медиасфера” (“media sphere”) и др. Тази работа върху понятията е важна за екипа с цел укрепване и засилване на образователния потенциал във ФЖМК и други висши учебни заведения, в които се преподават комуникационни специалности и е част от фундаментални научни изследвания. Без ясно установени разграничени понятия преподаваните знания по съответните дисциплини могат да страдат от липса на достатъчни достоверност и актуалност.
Основната хипотеза на проекта е свързана с метода метаанализ, който за целите на проекта обозначава анализ, обобщаващ, съчетаващ и интерпретиращ резултатите и данните от регулярно провеждани и периодично систематизирани интердисциплинарни научни изследвания. Въз основа на резултатите на проведения метаанализ на данни от последователни изследвания и получени хомогенни изводи екипът се стреми да очертае достоверна картина на тенденциите на медийната среда в България:
- Рискове пред журналистиката и медиите в България;
- Медийното законодателство и етичните норми в журналистиката;
- Професионалните стандарти;
- Медиите и демокрацията;
- Медиите като индустрия;
- Процеси и сливания в телекомуникационните, медийни и онлайн индустрии;
- Финансиране на медиите;
- Финансирането и регулацията на обществените медии;
- Регулацията и саморегулацията на медийната среда;
- Динамика на медийния пазар у нас;
- Ролята на медиите и журналистите в новите социално-икономически условия.